اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه

دیدنی‌ها| تنگه ابوقریب یک پیشنهاد متفاوت براى امروز

تنگه ابو قریب ، فیلمی که با وجود جلوه های ویژه منحصر به فرد و البته کارگردانی و بازی مناسب بازیگران، توانسته است ، یک اثر خوب در ژانر دفاع مقدس باشد.

دیدنی‌ها| تنگه ابوقریب یک پیشنهاد متفاوت براى امروز

گروه تفریح و نشاط؛ مریم اویسی: تعطیلات نوروزی به نیمه راه رسیده است و در این میان، افرادی که روزهای تعطیل خانه نشینی برایشان در خوابیدن خلاصه می شده است ، بهتر است که تجدید نظر کرده و با پیشنهاد های فیلم سینمایی همراه شوند و یکی از آنها را برای تماشا انتخاب کنند.

هفته دوم تعطیلات نوروزی با اعیاد شعبانیه مصادف شده است و در این روزها که به میلاد  حضرت امام حسین (ع) ، حضرت عباس (ع) و حضرت امام سجاد (ع) و نام گذاری روز پاسدار  و جانباز مزین شده است ، بد نیست با زندگی و سرگذشت کسانی انس بگیریم که برای دفاع از این مرز و بوم تلاش کردند و جان خود را همچون هدیه ای برای این خاک نثار کردند. پاسدارانی که برخی از آنها به درجه رفیع شهادت نایل شده و برخی دیگر نیز به واسطه نبردهای شجاعانه و دلیرانه شان به درجه جانبازی رسیدند.

فیلم های زیادی در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است و توانسته در برهه های زمانی مختلف ، ذائقه مخاطب را شناخته و در یادها ماندگار شود. آژانس شیشه ای یا دوئل و در سال های دور تر روبان قرمز ، همه و همه مثال های خوبی از فیلم های ماندگار این ژانر است.

در این میان فیلم های طنزی هم در حوزه دفاع مقدس ساخته شده است که توانسته هم لبخند را به لب مخاطب بیاورد و هم شبنم اشک را در چشمان تماشاگران بنشاند. سه گانه  اخراجی ها ساخته مسعود ده نمکی و البته فیلم سینمایی لیلی با من است که کمال تبریزی ، کارگردانی آن را بر عهده داشت و پس از اینکه مورد اقبال عمومی قرار گرفت ؛ به صورت سریال هم در صدا و سیما پخش شد.

پیشنهاد دیدنی ها برای این روزها ، یک پیشنهاد متفاوت است. تنگه ابو قریب ، فیلمی که با وجود جلوه های ویژه منحصر به فرد و البته کارگردانی و بازی مناسب  بازیگران ، توانسته است ، یک اثر خوب در ژانر دفاع مقدس باشد.

تنگه ابو قریب  به دست بهرام توکلی، نویسندگی و کارگردانی شده است و سعید ملکان که امسال با ساخت فیلم روز صفر در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرد ؛ نیز تهیه کنندگی آن را بر عهده داشته است.

 

بهرام توکلی را پیش از این با فیلم هایی نظیر اینجا بدون من ، پرسه در مه و من دیه گو مارادونا هستم ، خود را به تماشاگران معرفی کرده است ، این بار در یک ژانر جدید و سبک متفاوت ، حضور پیدا کرده است.او فعالیت سینمایی اش را با کارگردانی فیلم‌های کوتاه شروع کرد. وی در ساخت چندین برنامه تلویزیونی به عنوان طراح صحنه و نویسنده متن شرکت داشته و همچنین عضو هیئت انتخاب و داوری در چندین جشنواره فیلم کوتاه در طول چند سال بوده است.

 تنگه ابوقریب در کنار مغزهای کوچک زنگ‌زده با یازده نامزدی سیمرغ بلورین پیشتاز جشنواره سی و ششم شدند. این فیلم با دریافت شش سیمرغ بلورین بیشترین سیمرغ را از سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر را دریافت کرده‌ است.

تولید فیلم سینمایی تنگه ابوقریب از اواسط شهریور سال ۹۶ آغاز شد و بعد از اتمام نگارش فیلمنامه، کار انتخاب عوامل پشت دوربین آغاز شد. بعد از آن نیز کار انتخاب بازیگران انجام شد و فیلم جلوی دوربین رفت. کار تصویربرداری این فیلم در شهرک سینمایی دفاع مقدس، خرمشهر، اندیمشک و دزفول انجام شده و فیلمبرداری آن بعد از حدود ۲ ماه از آذر ماه به پایان رسید.

 

این فیلم که بر اساس واقعیت است، روایتی از دفاع گردان عمار یاسر لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله در برابر لشکرکشی رژیم بعث است. رژیم بعث  برای عبور از تنگه استراتژیک ابوقُریب دهلران و حمله به فَکّه و شرهانی  در روزهای پایانیِ جنگ برنامه ریزی کرده بود . عراقی‌ها باید از سد یک پایگاه که شکل تنگه است عبور می کردند که با مقاومت شدید نیروهای ایرانی روبه‌رو می‌شوند و در نهایت استقامت و از خود گذشتگی نیروهای ایرانی ، آنها را نا کام در رسیدن به هدفشان می گذارد.

پایان تنگه ابو قریب یک پایان دراماتیک است اما این سکانس پایانی ، آن قدر جذاب است که بدون هیچ دیالوگی ، بیننده هم از انتهای داستان هر کدام از شخصیت های اصلی با خبر می شود و هم لحظاتی از دفاع جانانه مدافعان کشور را لمس می کند.

 

در تتگه ابو قریب ، جواد عزتی ، امیر جدیدی ، حمید رضا آذرنگ و مهدی پاکدل نقش آفرینی کردند.

داستان فیلم با یک سکانس از دور همی دوستانه شروع می شود . روزهایی که احساس می شود آسامان شط رنگ نارنجی و اخرایی به خود می گیرد و انگار آرامش به شهر جنگ زده برگشته است اما یک خبر و یک عملیات ، سرنوشت این دور همی را تغییر می دهد.

از همان ابتدای فیلم ، ضرباهنگ تند و سکانس های مختلف و حرکت دوربین روی دست، مخاطب با کارکترها همراه می شود. داستان روان و البته اینکه مخاطب برای فهمیدن قصه ، باید همراه با حرکت وربین یکی از نقش های اصلی را دنبال کند موجب تفاوت این فیلم با سایر فیلم های دفاع مقدس شده است.

نباید از بازی خوب امیر جدیدی در این فیلم غافل شد. او توانسته است یک شخصیت باور پذیر و دوست داشتنی و محبوب برای مردم ، ارائه دهد. چاشنی کمدی و طنز در رفتارهای این شخصیت هم جذاب است.

داستان فیلم با یک سکانس از دور همی دوستانه شروع می شود . روزهایی که احساس می شود آسامان شط رنگ نارنجی و اخرایی به خود می گیرد و انگار آرامش به شهر جنگ زده برگشته است اما یک خبر و یک عملیات ، سرنوشت این دور همی را تغییر می دهد.

 

جواد عزتی هم در نقش برادر بزرگ تر است که با جدیت برای مهار برادر کوچکتر تلاش می کند و بازی قابل قبولی را ارائه کرده است.

برخی از صحنه های فیلم به قدری به مستندات و واقعیات نزدیک شده است که علاوه بر جریحه دار کردن احساسات مخاطب ، فیلم را یک درجه نسبت به سایر فیلم ها بالاتر می برد.

پایان این فیلم یک پایان دراماتیک است اما این سکانس پایانی ، آن قدر جذاب است که بدون هیچ دیالوگی ، بیننده هم از انتهای داستان هر کدام از شخصیت های اصلی با خبر می شود و هم لحظاتی از دفاع جانانه مدافعان کشور را لمس می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول